Vardagslivet ur en lins

Vardagslivet ur en lins. Här hamnar förmodligen alla möjliga bilder varvat med mitt härliga svammel. Allt från bilder på min grymt snygga & charmiga hund till en liten myra som jag trillat över på min morgonpromenad till brevlådan. iPhone 6s och Canon EOS 700D är det som används om dagarna. Vad linsen väljer att föreviga, ja det återstår att se.

Dolksvansar & Vapiano

Publicerad 2016-02-10 11:14:22 i Canon 700D, Vardagens svammel & bilder,

Snörvel, snörvel, snörvel. Ungefär så har min morgon startat, men nog om de.
Igår begav jag mig in till stan för att luncha på vapiano med en vän. Därefter gick färden vidare till Malmö museum där vi kollade deras reptilavdelning samt deras akvariedel.







Efter det blev de en liten mini promenad i området utanför innan bilen tog oss vidare till Akvarietjänst i Malmö. Tiden sprang snabbt iväg och man blev sugen på att ta med sig både den ena och den andra fisken hem. Men man åkte hem tomhänt då jag gärna läser på om arten först, funderar och så fall sen köper om de skulle passa i mitt kar. 












Dolksvans
Måste även passa på att kommentera den arten på de två sista bilderna. Dolksvans kallas dom för och jag har aldrig sett denna art tidigare. En av få (om inte de enda) levande fossilen vi har kvar. Den har hängt med sen dinosauriernas tid men till skillnad från många andra arter så har dom aldrig utvecklat sig. Är syret i vattnet bra blir deras blod blått, är de syrefattig ändras blodetsfärg. Dom har 10st ögon och vi människor håvar upp dom ur vattnet för att tappa dom på en del blod innan vi släpper ner dom i vattnet igen där dom får återhämta sig i några månader innan de återger ska tappas på blod. Ca 10% av dom dör under lekperioden då dom går upp på land, råkar trilla på rygg och kan sen inte lyckas hamna på fötter igen. Jag satt en stund igår och studerade dessa varelser och jag kunde ganska fort konstatera att de inte va några smidiga varelser. Däremot oerhört klumpiga och jag började fundera på hur dom klarat sig så här pass långt utan att dö ut. Finns mycket mer att läsa om dessa underliga varelser, men jag håller de nog här. 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag är en kvinna på snart 26år som bor tillsammans med min sambo och våra två hundar. I April blir vår familj lite större då vi ska bli föräldrar till en liten flicka. Mitt stora intresse är att fotografera så här hamnar alla möjliga bilder varvat med mitt härliga svammel. Allt från bilder på mina hundar till en liten myra som jag trillat över på min morgonpromenad. iPhone 6s och Canon 700D är det som används om dagarna. Vad linsen väljer att föreviga, ja det återstår att se.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela